Page 10 - INSS 2019-2020
P. 10

‫החברה הישראלית‪ :‬שיתוק פוליטי‪ ,‬הקצנה בשיח וירידה בחוסן החברתי‬

‫הפרק השישי עוסק בישראל ובחברה הישראלית‪ .‬המאפיין העיקרי של החברה הישראלית בשנת ‪ 2019‬התבטא בהשלכותיו הרחבות‬
‫של המשבר הפוליטי המתמשך בעקבות שני סבבי הבחירות לכנסת וההיערכות לסיבוב השלישי בחודש מרץ‪ .‬הדבר יצר מבוי סתום‬
‫שהתבטא בכישלון להקים ממשלה נבחרת‪ ,‬בהגבלת תפקודם השוטף של משרדי הממשלה וביכולתה של ממשלת המעבר לקבל‬
‫החלטות בנושאים חיוניים‪ .‬השנה החולפת התאפיינה גם בהעמקת המחלוקות במרחב הציבורי שמקורן בהשקפות עולם שונות‪,‬‬

                               ‫במיוחד באשר לאיזון הראוי בין ערכים לאומיים ודתיים לבין ערכים דמוקרטיים‪ ,‬ליברליים וחילוניים‪.‬‬
‫השנה הסתמנה גם היחלשות נוספת בלכידותה של החברה הישראלית‪ .‬זו מתאפיינת בפערים סוציו‪-‬אקונומיים מתרחבים בין‬
‫עשירים לעניים ובין מרכז לפריפריה‪ .‬ככלל ניתן לומר כי גם אם ישראל היא מדינה בעלת עוצמות פנימיות ניכרות‪ ,‬בשנה החולפת‬
‫הצטברו סימנים המעידים על האצת המגמה של היחלשות הלכידות החברתית בין קבוצות חברתיות לבין עצמן‪ ,‬ביניהן לבין המדינה‬

                                                                                                              ‫ובין היחיד לבין המדינה‪.‬‬
‫בתנאים של עימות רחב‪-‬היקף יסתמנו‪ ,‬בדומה לעבר‪ ,‬התגייסות ציבורית והפגנת תמיכה בצה"ל‪ .‬עם זאת‪ ,‬הימשכות העימות וריבוי‬
‫פגיעות ונזקים בעורף‪ ,‬בהיעדר היערכות אזרחית מספקת‪ ,‬עלולים לערער את החוסן החברתי‪ .‬תופעה זו יכולה להתבטא בהעצמת‬
‫הפגיעה ביכולותיה המשקיות והאזרחיות של המדינה לנהל שגרת חירום באופן מושכל ולקיים רציפות תפקודית במהלך העימות‪,‬‬
‫והיא אף עשויה לשבש את תהליך התאוששות שיידרש אחריו‪ .‬לפיכך מומלץ להשקיע מאמץ מקדים בהתכוננות על פי תוכנית‬
‫רב‪-‬שנתית סדורה‪ ,‬כדי לחזק את היערכות החזית האזרחית בישראל באמצעות העצמה ובנייה של מנגנוני חוסן קיימים וחדשים‪.‬‬

                                                                                ‫המיעוט הערבי‬

‫יחסיה הרגישים של מדינת ישראל עם המיעוט הערבי בקרבה עוברים טלטלה ושינוי נרחב‪ .‬מערכת יחסים זו מעוצבת על ידי שלוש‬
‫מגמות מרכזיות‪ ,‬רוויות סתירות פנימיות‪ :‬הראשונה ‪ -‬שאיפה ברורה בקרב הערבים בישראל‪ ,‬ובעיקר בקרב הצעירים‪ ,‬להשתלבות‬
‫אזרחית ואף פוליטית‪ ,‬לצד רצונם לשמור על זהות לאומית נפרדת; השנייה ‪ -‬חושפת עוינות וריחוק של חלק גדול מהציבור היהודי‬
‫כלפי המיעוט הערבי; והשלישית ‪ -‬הביצוע המוצלח למדי של החלטת הממשלה על פיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בישראל‬
‫‪( 2020-2016‬החלטה ‪ ,)922‬שכבר תורם להאצת השתלבותו של הציבור הערבי במרקם הישראלי‪ .‬המבחן הגדול ליחסים הרגישים‬
‫של המדינה עם החברה הערבית יהיה באופן טיפולה באלימות ובפשיעה הגוברת בקרבה‪ .‬הצלחה אפשרית בכך תלויה במידה‬

                          ‫מכרעת בשילוב הכוחות‪ ,‬שנמצא עדיין בראשיתו‪ ,‬בין מוסדות המדינה לבין החברה הערבית והנהגותיה‪.‬‬

                     ‫הסביבה האופרטיבית‪ :‬המחשת יכולת התקיפה המדויקת של הציר הרדיקלי‪-‬שיעי‬

‫הפרק השביעי עוסק בסביבה האופרטיבית ומתמקד בעיקר בשיפור שחל ביכולתם הצבאית של אויביה של ישראל ‪ -‬ובמיוחד הגורמים‬
                         ‫השייכים לציר הרדיקלי‪-‬שיעי ‪ -‬כפי שהומחש השנה בתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בערב הסעודית‪.‬‬

‫שיפור זה הוא תוצאה של מספר מאמצי בניין כוח השלובים זה בזה‪ :‬הגדלה של כמויות הרקטות והטילים‪ ,‬הן כדי לשפר את השרידות‬
‫שלהם והן כדי להרוות את מערכות ההגנה האווירית שלנו; מאמץ להצטיידות בטילים וברקטות בעלי דיוק גבוה‪ ,‬שיכולים לפגוע‬
‫בנקודות התורפה האזרחיות (חשמל‪ ,‬גז ותשתיות לאומיות אחרות) והצבאיות (בסיסי חיל האוויר ומפקדות צבאיות) בישראל;‬
‫הצטיידות ברחפנים ובכלי טיס בלתי מאוישים אחרים‪ ,‬גם הם לצורך פגיעה מדויקת; הצטיידות באמצעי הגנה אווירית משופרים‬
‫במטרה לנטרל את השפעת חיל האוויר‪ ,‬שלתפקידו המרכזי בתפיסת הלחימה הישראלית הם מודעים היטב; שיפורים במערכי הגנת‬
‫החופים והלחימה הימית; פיתוח יכולות בממד הסייבר; ותוכניות להפעיל כוחות בשטחנו‪ ,‬בין השאר תוך שימוש במנהרות התקפיות‬
‫(שחלקן נחשפו ונוטרלו השנה) לשיבוש יכולת הפעולה ההתקפית וההגנתית של צה"ל ולהגברת הפגיעה בכושר העמידה של העורף‪.‬‬
‫מאמצי בניין כוח אלו קשורים כנראה בשינוי יסודי יותר שמתחולל במחשבה הצבאית של הגורמים המזוהים עם הציר הרדיקלי‪-‬שיעי‪.‬‬
‫שינוי זה מוביל אותם מתפיסת ניצחון המבוססת על התשת האוכלוסייה בישראל ("ניצחון באמצעות אי‪-‬הפסד") לתפיסה שונה‬
‫המבקשת לפגוע‪ ,‬מזירות שונות (לבנון‪ ,‬סוריה‪ ,‬עיראק ואולי גם תימן)‪ ,‬גם בתשתיות לאומיות בישראל וביכולות צבאיות חיוניות‪ ,‬כדי‬

                                                                 ‫להוציא את המערכת הישראלית משיווי משקלה ולהביא לערעורה‪.‬‬

                                                                       ‫‪ 10‬הערכה אסטרטגית לישראל ‪2020-2019‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15