Page 51 - INSS 2019-2020
P. 51

‫מבט רחב יותר מגלה כי יחסיה של ישראל עם העולם הערבי הסוני מדשדשים‪ .‬לא הושגה ב‪ 2019-‬פריצת דרך דיפלומטית מול‬
                          ‫מדינות המפרץ; נמשכת הידרדרות הדרגתית ביחסים עם ירדן; ורק ביחסים עם מצרים נשמרת יציבות‪.‬‬

‫תקציב המדינה סובל מגירעון ניכר והצורך לתגבר את תקציב הביטחון בשל ההחמרה במצבה האסטרטגי של ישראל מעצים את‬
                                                                                                                               ‫הבעיה‪.‬‬

‫לבסוף‪ ,‬במבט פנימה‪ ,‬החברה הישראלית מפולגת וממשלתה עסוקה במערכות בחירות ללא הכרעה‪ ,‬תוך בזבוז משאבים‪ ,‬שיתוק‬
                                                                 ‫ממסדי ואי‪-‬יכולת לגבש מדיניות ולקבל החלטות בסוגיות מרכזיות‪.‬‬

‫מנגד יש מעט תהליכים ושינויים חיוביים בסביבה הגלובלית והאזורית‪ ,‬שיש בהם פוטנציאל לשיפור מאזן הביטחון הלאומי הישראלי‪.‬‬
‫במרוצת ‪ 2019‬ובמיוחד לקראת סופה מופיעים סימנים לגל שני של טלטלה בעולם הערבי‪ ,‬הפעם בעיקר במדינות שבהן יש דומיננטיות‬
‫שיעית וזיקה לאיראן (עיראק ולבנון)‪ ,‬ואף באיראן עצמה‪ .‬המשך לחץ כלכלי על איראן יכול להביאה לצמצום המשאבים העומדים‬

                                                                                                ‫לרשות פעילותה הגרעינית והאזורית‪.‬‬

‫אשר לארצות הברית‪ ,‬בסופו של דבר היא אינה עוזבת לחלוטין את המזרח התיכון (בסיסים וחיילים במפרץ עומדים במקומם והכוחות‬
‫מתוגברים לאחר חיסול סולימאני)‪ ,‬וישראל בשלב זה תמשיך ליהנות גם בשנה הבאה מממשל ידידותי הרואה עין בעין עימה את‬
‫המתרחש באזור ואת האינטרסים הישראליים‪ .‬הבדלנות החלקית של ארצות הברית‪ ,‬חרף סכנותיה עבור ישראל‪ ,‬מעלה את קרנה‬

                                                          ‫ואת ערכה של ישראל בעיני האמריקאים והמדינות הערביות הפרגמטיות‪.‬‬

‫ברובד אחר‪ ,‬ישראל מיצבה עצמה כשחקנית חיונית בהקשר הסורי‪ ,‬כשהגיעה להסכמות עקרוניות‪ ,‬שלא מתממשות בינתיים‪ ,‬עם‬
                                                        ‫ארצות הברית ועם רוסיה על הצורך לפנות את הכוחות האיראניים מסוריה‪.‬‬

‫כמו כן נדמה שאנו חוזים בתחילתה של הבנה במערכת הפלסטינית ‪ -‬החצויה בין רצועת עזה לגדה המערבית ‪ -‬שפתרון הסכסוך‬
                          ‫לא יגיע כתוצאה מכפייה של המערכת הבינלאומית (הרשות הפלסטינית) ואף לא בעזרת טרור (חמאס)‪.‬‬

                                                                                      ‫מסקנות‬

‫ניתן לגזור משקלול ההיבטים החיוביים והשליליים שנמנו מספר משמעויות מרכזיות בפתח העשור הבא‪ :‬האחת היא הודאה‬
‫במבוכה האסטרטגית בישראל‪ ,‬שאינה מובילה לשיח הפוליטי הרצוי בדרג המנהיגות הלאומית (שתי מערכות הבחירות של ‪2019‬‬

                                                 ‫והמשא ומתן להקמת ממשלה)‪ ,‬ומביאה לכישלון בגיבוש תפיסות ביטחון עדכניות‪.‬‬

‫משמעות שנייה היא האמירה הברורה כי עם מיצוי המערכה בין המלחמות (מב"מ) בזירה הצפונית‪ ,‬ההתנהלות הישראלית הנוכחית‬
‫היא פסיעה בנתיב המוביל להסלמה‪ .‬הדבר מחייב התאמה בכלים‪ ,‬שיטות‪ ,‬זירות וקצב מבצעים‪ ,‬תוך היערכות מקדימה והקצאת‬

                                                                                                                    ‫משאבים בהתאם‪.‬‬

‫שלישית‪ ,‬בנסיבות שנוצרו מתחייב דיון עקרוני על "מתקפת מנע" כנגד חזבאללה‪ ,‬בעיקר בהקשר של "פרויקט הדיוק" שמובילים‬
                                                                                                                            ‫האיראנים‪.‬‬

                                                       ‫הצורך בעדכון אסטרטגיית העל הישראלית‬

‫אסטרטגיית העל הישראלית חייבת עדכון לאחר עשור וחצי של קיפאון בחשיבה‪ .‬ממשלה חדשה בישראל נדרשת להוביל תהליך‬
                                                       ‫לחידוש תפיסת הביטחון ומדיניות הביטחון‪ ,‬תוך התמקדות בנקודות הבאות‪:‬‬

   ‫הכרה במתח בין חשיבות לדחיפות האיום‪ .‬אין להתמקד בדחוף (רצועת עזה וההתבססות האיראנית בסוריה)‪ ,‬אלא בחשוב‬
                                                                                              ‫– הגרעין האיראני ו"פרויקט הדיוק"‪.‬‬

 ‫בכל הידרדרות והסלמה יש לברר היטב מול מי נכון לפעול‪ :‬ה"פרוקסי" האיראני‪ ,‬המדינות המארחות‪ ,‬או ישירות מול איראן?‬

‫צריך לנתח את ההצלחות ואת הכישלונות בשני העשורים האחרונים‪ ,‬לשלב את הממד המדיני וממד הלגיטימציה‪ ,‬לגבש‬
‫מנגנוני תקשורת לפני עימות‪ ,‬מאמצים למניעת עימות‪ ,‬מנגנוני סיום לחימה‪ ,‬מנגנוני הסדרה והתמודדות עם סוגיות ההתעצמות‪.‬‬

‫חלק זה מביא המלצות מרכזיות לממשלת ישראל החדשה ‪ -‬חלקן מחייבות דיון מיידי וחלקן מאפשרות דיון מאוחר יותר‪ ,‬אם כי‬
‫במקרים מסוימים רמת חשיבותן דווקא גבוהה יותר‪ .‬מעל כולן ניצבת המלצה עקרונית ומהותית לדיון יסודי באסטרטגיית‪-‬העל‬
‫הישראלית‪ ,‬שחייבת עדכון‪ .‬מושגי יסוד כהרתעה‪ ,‬הכרעה‪ ,‬הסלמה‪ ,‬מתקפת מנע והסדרה מחייבים בירור ותיקוף‪ .‬ממשלה חדשה‬

                                                        ‫בישראל נדרשת להוביל תהליך לחידוש תפיסת הביטחון ומדיניות הביטחון‪.‬‬

‫סיכום ההערכה האסטרטגית לשנת ‪51 2020‬‬
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56