Page 54 - INSS 2019-2020
P. 54
פיתוח היחסים הכלכליים והשותפות הכוללת לחדשנות עם סין מחייבים תיאום הדוק עם ארצות הברית .המכון הצביע בשנים
האחרונות על משבר שמתפתח עם ארצות הברית סביב יחסיה של ישראל עם סין ,ועל הצורך בחיזוק מנגנוני ניהול הסיכונים.
.8המערכת האזורית
ישראל נדרשת למצוא את הדרך לפרוץ את תקרת הזכוכית של שיתוף הפעולה עם המדינות הסוניות הפרגמטיות .המפתח לכך
מורכב משני מאמצים :האחד הוא שיווק יכולות טכנולוגיות ,כלכליות וביטחוניות שתסייענה למדינות אלה במאבק מול איראן
ובהתמודדות עם אתגרי הכלכלה והחדשנות בטרנספורמציה למאה ה ;21-השני הוא התקדמות משמעותית בנושא הפלסטיני,
שתאפשר למדינות אלו לקדם את היחסים עם ישראל.
במקביל ובחשיבות עליונה נמצא שיקום היחסים עם ירדן .גם כאן "פירות השלום" (מים ,ביטחון ,גז ופרויקטים משותפים) כרוכים
בקידום הסדר מדיני עם הפלסטינים ,וזה המפתח ליציאה מהנקודה הנמוכה ביותר שאליה הגיעו היחסים בין המדינות מאז נחתם
הסכם השלום ב.1994-
.9הגברת מוכנות צה"ל והגדלת תקציב הביטחון
לנוכח התגברות התעוזה האיראנית והמשך ההתבססות בסוריה ,בעיראק ובלבנון ,נדרש לחזק את מוכנות צה"ל לעימותים בכל
הזירות -שכולן נפיצות במידה משתנה :איראן ,חזבאללה ,סוריה והזירה הפלסטינית .חשוב לסכם ולתקצב את התוכנית הרב-שנתית
של צה"ל; להוציא לדרך את תוכנית ההצטיידות במט"ח סיוע (המתעכבת זה שנתיים); לחזק את יכולות הפגיעה באיראן; לתגבר
אימונים ומלאים ובעיקר לפעול לגיבוש אסטרטגיות ותוכניות מבצעיות מתאימות ליכולות העדכניות ולדרכי הפעולה שפותחו על
ידי איראן ,חזבאללה וחמאס.
.10שימור העליונות
מרכיב חיוני בתפיסת הביטחון של ישראל באופן מסורתי הוא שימור העליונות המודיעינית ,האווירית והטכנולוגית על פני אויביה.
יש להמשיך לחזק את היתרון היחסי של ישראל בתחום הגנת הסייבר וטכנולוגיית הבינה המלאכותית ביחס ליריביה ,כגל נושא
להעצמת היתרון האיכותי הביטחוני של ישראל וכמרכיב מרכזי לחיזוק הרתעתה ,עוצמתה הרכה ,כלכלתה ומעמדה הבינלאומי.
סיכום
לאחר מספר שנים של שיפור במצבה האסטרטגי של ישראל ,מסתמנת סגירת "חלון הזדמנויות" אסטרטגי שלא נוצל במידה
מספקת .ניכרת החמרה באיומים המחייבת חשיבה מחודשת על תפיסת הביטחון ,מדיניות הביטחון ,הקצאת משאבים ואסטרטגיות
עדכניות.
קיימות שתי גישות קצה אפשריות לאסטרטגיה ישראלית :האחת זהירה ומייצבת -תוך דגש על דיאלוגים ,הסדרות והשלמה עם
איומים קיימים ומתהווים ,על מנת לנטרלם ושלא יצאו מהכוח אל הפועל; השנייה פרו-אקטיבית מניעתית-התקפית ,המתמודדת
עם איומים ומסירה אותם ,אך יכולה להוביל עד כדי מלחמה רב-זירתית.
תנאי מקדים לבחירה בגישה הנכונה הוא בסיס מוצק פנימי בישראל ,בדגש על לכידות וחוסן חברתי ולאומי .בתום שנה של פירוד,
הסתה והתרחקות בין מרכיבי החברה בישראל ,הגיעה העת למדיניות אחרת .יש להתמקד בפעילות להחזרת האמון במוסדות
השלטון ,איחוי קרעים ,קירוב מחנות ,הגברת הסולידריות ומאמץ מקדים וסדור להעצמה ולבנייה של מנגנוני חוסן קיימים וחדשים.
על מצע זה ,ממשלה חדשה בישראל צריכה לגבש חלופה משולבת ,המתמודדת מחד גיסא עם היווצרות איומים משמעותיים,
ומאידך גיסא יוזמת תהליכים מדיניים והסדרות להפחתת המתח .כך יתאפשר להיערך ולהתמקד באיומים המשמעותיים על
עתיד ביטחונה ועל שגשוגה של ישראל.
54הערכה אסטרטגית לישראל 2020-2019