Page 53 - INSS 2019-2020
P. 53

‫"מכה מקדימה" ‪ -‬תקיפה תוך ידיעה שבטווח הקצר חזבאללה נערך לתקיפת ישראל‪ ,‬ויש ודאות גבוהה למלחמה‪ .‬החיסרון‬
                                               ‫באסטרטגיה זו הוא ערפל מודיעיני ומוכנות מסוימת של האויב לספוג את המכה‪.‬‬

‫"מתקפת מנע" ‪ -‬פגיעה יזומה‪ ,‬מפתיעה ואפקטיבית ביכולות‪ ,‬תוך הסתכנות בהסלמה למלחמה בהיקף מלא‪.‬‬

      ‫	כל האסטרטגיות אינן מבטלות זו את זו‪ ,‬ותמהיל נכון ביניהן עשוי לתת מענה מספק לאיום החמור ביותר ‪" -‬פרויקט הדיוק"‪.‬‬

                                                                  ‫‪" .3‬מלחמת הצפון הראשונה"‬

‫על צה"ל להבטיח היערכות למלחמה רב‪-‬זירתית ("מקרה הכול") כתרחיש הייחוס המוביל‪ .‬חלפו העשורים שבהם ישראל "נהנתה"‬
‫מעימות בזירה אחת בלבד‪ .‬צה"ל עוסק במשמעות ההכרעה‪ ,‬הניצחון ושלילת היכולות מהאויב‪ ,‬ועל הדרג המדיני לאפשר לו בניית‬
‫כוח ומוכנות להילחם בצפון מול שלוש ישויות ‪ -‬חזבאללה‪ ,‬איראן וסוריה‪ ,‬ובו‪-‬זמנית להתמודד עם ארגוני הטרור מעזה‪ .‬חזרה ל"מקרה‬
‫הכול" מחייבת חשיבה על סדר עדיפויות בין הזירות והחזיתות‪ ,‬ועל ההישג הנדרש בכל חזית‪ .‬המכון למחקרי ביטחון לאומי מצוי‬
‫בעיצומה של עבודת מחקר בנושא‪ ,‬שתוצג למקבלי ההחלטות במחצית השנייה של ‪ .2020‬כן נדרש מאמץ מול הציבור לעדכון‬

                                                                  ‫	ציפיות לגבי האיום הנשקף‪ ,‬ויותר מכך ‪ -‬לגבי אפשרויות המענה‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .4‬הרשות הפלסטינית‬

‫אנו חוזרים וממליצים על "תוכנית ה‪ "INSS-‬מאוקטובר ‪ ,2018‬עם העקרונות הבאים‪ :‬ניסיון למשא ומתן נוסף; במקרה של כישלון ‪-‬‬
‫יישום צעדי עיצוב עצמאיים לשימור אופייה של ישראל כמדינה יהודית‪ ,‬דמוקרטית‪ ,‬בטוחה ומוסרית‪ .‬היערכות ליום שאחרי אבו מאזן‬
‫היא הכרח‪ ,‬כמו גם המשך עידוד הפיתוח הכלכלי ברשות‪ .‬אנו רואים חשיבות בפרסום תוכנית טראמפ‪ ,‬שתנסה לקבע פרמטרים‬

                                                            ‫	חדשים להסדר ולהכרה במציאות שנוצרה בחמישים השנים האחרונות‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .5‬ארגוני הטרור בעזה‬

‫כמו שזיהינו ב‪ ,2018-‬ייתכן שניתן להגיע להסדרה עם חמאס‪ .‬הארגון‪ ,‬שהמחיש נכונות להסדרה באי‪-‬הצטרפותו לסבב 'חגורה‬
‫שחורה' בין ישראל לג'האד האסלאמי בנובמבר ‪ ,2019‬נותן עדיפות לשיפור המצב הכלכלי והחברתי ברצועה על פני עימות נוסף‬
‫עם ישראל‪ .‬בצד זאת‪ ,‬הארגון מאתגר לעתים קרובות את ישראל בירי רקטות בהיקף נמוך ובחיכוך על גדר הגבול‪ ,‬משיקולי פנים‬

                                                                                    ‫ולצורך הפעלת לחץ על ישראל להשגת וויתורים‪.‬‬

‫הפסקת אש ארוכת טווח אפשרית רק אם שני הצדדים יקבלו מענה סביר לדרישותיהם האסטרטגיות ‪ -‬ולא האידיאולוגיות‪ .‬חמאס‬
‫יקבל את פתיחתה של עזה לעולם‪ ,‬שיקום הרצועה ופיתוחה‪ ,‬ואילו ישראל תזכה בהחזרת השקט לדרום‪ ,‬בהבטחת מנגנוני מניעת‬

                                                       ‫התעצמות והברחות ובפתרון מתקבל על הדעת לסוגיית השבויים והנעדרים‪.‬‬

‫במקרה שלא תושג הסדרה‪ ,‬המלצת המכון (מאז ‪ )2012‬היא לתכנן ולבצע מערכה צבאית באופן שונה מהמערכות בעשור הקודם‪.‬‬
‫עליה להיות מפתיעה‪ ,‬מתמרנת‪ ,‬ממוקדת בזרוע הצבאית של חמאס ‪ -‬ללא שימור חמאס ככתובת וללא כיבוש עזה ‪ -‬ולהסתיים‬

                                                                                             ‫במהלך מדיני של הסדרה מעמדת כוח‪.‬‬

                                                                             ‫‪ .6‬ארצות הברית‬

‫הבחירות בארצות הברית יכולות להעביר את ישראל ממציאות של ממשל ידידותי בוושינגטון לממשל בעייתי‪ .‬מול הבדלנות‬
‫האמריקאית‪ ,‬שחוצה מפלגות‪ ,‬על ישראל לחזור ולהדגיש כי אינה רוצה שארצות הברית תילחם ותקיז דם עבורה‪ ,‬ושהיא נכס‬
‫אסטרטגי ובעלת ברית אמינה עבור וושינגטון‪ ,‬ולכן נכון לחזק אותה מבחינה ביטחונית ומדינית‪ .‬על ישראל לעשות הכול כדי לחזור‬
‫להיות נושא שבהסכמה רחבה בין המפלגות‪ .‬ישראל צריכה גם לעשות מאמץ משמעותי לקרב חזרה ציבור יהודי גדול‪ ,‬שהתנתק‬

                                                         ‫ממנה עקב מדיניות שאינה רגישה לזרמי היהדות השונים בארצות הברית‪.‬‬

                                                                                ‫‪ .7‬רוסיה וסין‬

‫רוסיה אינה אויבת של ישראל‪ ,‬ויש להמשיך בדיאלוג האסטרטגי למניעת התנגשות במקומות שבהם הכוחות הצבאיים של המדינות‬
            ‫סמוכים והאינטרסים שלהן מנוגדים‪ .‬יש להכיר בכך שרוסיה היא בעלת ברית של שתיים מאויבותיה של ישראל ‪ -‬איראן‬

‫וסוריה‪ ,‬ומכאן שהיא עוצמת עין לנוכח התעצמות חזבאללה‪ .‬התקדמות ההבטחה הרוסית להרחיק את האיראנים מסוריה תסמן‬
‫אפשרות להידוק היחסים בין רוסיה לסוריה‪ ,‬וכפועל יוצא מכך תוגבל הפעילות הישראלית בסוריה ‪ -‬דבר שיחייב תשומת לב מבצעית‪.‬‬

                                                           ‫בכל מקרה‪ ,‬כמו בעניין סין‪ ,‬יש להיות שקופים מול ארצות הברית בנושא‪.‬‬

‫סיכום ההערכה האסטרטגית לשנת ‪53 2020‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56