Page 53 - INSS 2019-2020
P. 53
"מכה מקדימה" -תקיפה תוך ידיעה שבטווח הקצר חזבאללה נערך לתקיפת ישראל ,ויש ודאות גבוהה למלחמה .החיסרון
באסטרטגיה זו הוא ערפל מודיעיני ומוכנות מסוימת של האויב לספוג את המכה.
"מתקפת מנע" -פגיעה יזומה ,מפתיעה ואפקטיבית ביכולות ,תוך הסתכנות בהסלמה למלחמה בהיקף מלא.
כל האסטרטגיות אינן מבטלות זו את זו ,ותמהיל נכון ביניהן עשוי לתת מענה מספק לאיום החמור ביותר " -פרויקט הדיוק".
" .3מלחמת הצפון הראשונה"
על צה"ל להבטיח היערכות למלחמה רב-זירתית ("מקרה הכול") כתרחיש הייחוס המוביל .חלפו העשורים שבהם ישראל "נהנתה"
מעימות בזירה אחת בלבד .צה"ל עוסק במשמעות ההכרעה ,הניצחון ושלילת היכולות מהאויב ,ועל הדרג המדיני לאפשר לו בניית
כוח ומוכנות להילחם בצפון מול שלוש ישויות -חזבאללה ,איראן וסוריה ,ובו-זמנית להתמודד עם ארגוני הטרור מעזה .חזרה ל"מקרה
הכול" מחייבת חשיבה על סדר עדיפויות בין הזירות והחזיתות ,ועל ההישג הנדרש בכל חזית .המכון למחקרי ביטחון לאומי מצוי
בעיצומה של עבודת מחקר בנושא ,שתוצג למקבלי ההחלטות במחצית השנייה של .2020כן נדרש מאמץ מול הציבור לעדכון
ציפיות לגבי האיום הנשקף ,ויותר מכך -לגבי אפשרויות המענה.
.4הרשות הפלסטינית
אנו חוזרים וממליצים על "תוכנית ה "INSS-מאוקטובר ,2018עם העקרונות הבאים :ניסיון למשא ומתן נוסף; במקרה של כישלון -
יישום צעדי עיצוב עצמאיים לשימור אופייה של ישראל כמדינה יהודית ,דמוקרטית ,בטוחה ומוסרית .היערכות ליום שאחרי אבו מאזן
היא הכרח ,כמו גם המשך עידוד הפיתוח הכלכלי ברשות .אנו רואים חשיבות בפרסום תוכנית טראמפ ,שתנסה לקבע פרמטרים
חדשים להסדר ולהכרה במציאות שנוצרה בחמישים השנים האחרונות.
.5ארגוני הטרור בעזה
כמו שזיהינו ב ,2018-ייתכן שניתן להגיע להסדרה עם חמאס .הארגון ,שהמחיש נכונות להסדרה באי-הצטרפותו לסבב 'חגורה
שחורה' בין ישראל לג'האד האסלאמי בנובמבר ,2019נותן עדיפות לשיפור המצב הכלכלי והחברתי ברצועה על פני עימות נוסף
עם ישראל .בצד זאת ,הארגון מאתגר לעתים קרובות את ישראל בירי רקטות בהיקף נמוך ובחיכוך על גדר הגבול ,משיקולי פנים
ולצורך הפעלת לחץ על ישראל להשגת וויתורים.
הפסקת אש ארוכת טווח אפשרית רק אם שני הצדדים יקבלו מענה סביר לדרישותיהם האסטרטגיות -ולא האידיאולוגיות .חמאס
יקבל את פתיחתה של עזה לעולם ,שיקום הרצועה ופיתוחה ,ואילו ישראל תזכה בהחזרת השקט לדרום ,בהבטחת מנגנוני מניעת
התעצמות והברחות ובפתרון מתקבל על הדעת לסוגיית השבויים והנעדרים.
במקרה שלא תושג הסדרה ,המלצת המכון (מאז )2012היא לתכנן ולבצע מערכה צבאית באופן שונה מהמערכות בעשור הקודם.
עליה להיות מפתיעה ,מתמרנת ,ממוקדת בזרוע הצבאית של חמאס -ללא שימור חמאס ככתובת וללא כיבוש עזה -ולהסתיים
במהלך מדיני של הסדרה מעמדת כוח.
.6ארצות הברית
הבחירות בארצות הברית יכולות להעביר את ישראל ממציאות של ממשל ידידותי בוושינגטון לממשל בעייתי .מול הבדלנות
האמריקאית ,שחוצה מפלגות ,על ישראל לחזור ולהדגיש כי אינה רוצה שארצות הברית תילחם ותקיז דם עבורה ,ושהיא נכס
אסטרטגי ובעלת ברית אמינה עבור וושינגטון ,ולכן נכון לחזק אותה מבחינה ביטחונית ומדינית .על ישראל לעשות הכול כדי לחזור
להיות נושא שבהסכמה רחבה בין המפלגות .ישראל צריכה גם לעשות מאמץ משמעותי לקרב חזרה ציבור יהודי גדול ,שהתנתק
ממנה עקב מדיניות שאינה רגישה לזרמי היהדות השונים בארצות הברית.
.7רוסיה וסין
רוסיה אינה אויבת של ישראל ,ויש להמשיך בדיאלוג האסטרטגי למניעת התנגשות במקומות שבהם הכוחות הצבאיים של המדינות
סמוכים והאינטרסים שלהן מנוגדים .יש להכיר בכך שרוסיה היא בעלת ברית של שתיים מאויבותיה של ישראל -איראן
וסוריה ,ומכאן שהיא עוצמת עין לנוכח התעצמות חזבאללה .התקדמות ההבטחה הרוסית להרחיק את האיראנים מסוריה תסמן
אפשרות להידוק היחסים בין רוסיה לסוריה ,וכפועל יוצא מכך תוגבל הפעילות הישראלית בסוריה -דבר שיחייב תשומת לב מבצעית.
בכל מקרה ,כמו בעניין סין ,יש להיות שקופים מול ארצות הברית בנושא.
סיכום ההערכה האסטרטגית לשנת 53 2020