Page 31 - INSS 2019-2020
P. 31
שיפור נדרש במוכנות למלחמה בזירה הצפונית
קשה יהיה להגביל את אובדן השליטה במדרגות ההסלמה והביטחון הגובר של איראן וחזבאללה ,בין-השאר
המלחמה הבאה לחזית ככל שיצטיידו ביותר טילים מדויקים ,מעלה את הסבירות למלחמה בין ישראל לבין
הלבנונית בלבד ,וסביר שהיא חזבאללה והציר השיעי בזירה הצפונית .ישראל נדרשת להחליט אם קיים רף של
תתנהל במספר חזיתות מספר טילים מדויקים בידי חזבאללה שיחייב מתקפת מנע להסרת האיום או לצמצומו
במקביל :לבנון ,סוריה ,עיראק במידה ניכרת .תקיפה ישראלית מוצלחת לסיכול בניית מערך הטילים המדויקים בלבנון
והרחבת הפעילות המבצעית נגד מאחזים איראניים בסוריה יגבירו את הסיכון למלחמה.
מנהיג חזבאללה נצראללה מעריך במסגרת ניהול הסיכונים שלו כי יש "חסינות" ואפשר שגם איראן גופא
לפעולותיו בלבנון ,על פי ההרתעה ההדדית מול ישראל מאז .2006לפי המשוואה
שהתקבעה ,אם הוא לא תוקף את ישראל מלבנון אזי היא לא תתקוף בלבנון .בהתאם
להנחת העבודה הזו הוא קידם יחד עם מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים ,קאסם סולימאני ,את פרויקט הסבת
הטילים ,ובמשך עשור חפר את המנהרות ההתקפיות (שנחשפו ונוטרלו על ידי ישראל במבצע 'מגן צפוני') .נצראללה מורתע
ממלחמה נוכח הכרתו ביכולותיה של ישראל ,כמו גם בשל קשייו הפנימיים והכלכליים ומצבה המעורער של לבנון .הוא נתון בדילמה
שבין אחריותו ההולכת וגדלה למדינה הלבנונית לבין מחויבותו לפטרוניתו (איראן) ,והתחייבותו להגיב לתקיפות ישראליות בלבנון
ואולי אף לפגיעה קשה בכוחות איראניים בסוריה.
קשה יהיה להגביל את המלחמה הבאה לחזית הלבנונית בלבד ,וסביר שהיא תתנהל במספר חזיתות :לבנון ,סוריה ,עיראק ואפשר
שגם איראן גופא .הקבינט הביטחוני בישראל החליט לאחרונה לחזק את יכולות ההגנה של ישראל ,בעיקר מפני מתקפת טילים וכלי
טיס בלתי מאוישים .אך בפועל נדרש גם לחזק את היערכות העורף האזרחי ,לשפר את יכולתו להתגונן ואת האמצעים המיועדים
לכך ,ולהנחיל את עקרונות תפיסת החוסן האזרחי ביישובי הצפון .במקביל יש להתמיד במאמץ המדיני-כלכלי-תודעתי להחלשת
חזבאללה ,אשר נשא פרי בשנה האחרונה (הסנקציות האמריקאיות על הארגון; הרחבת מספר המדינות המכירות בו כארגון טרור;
וההתעוררות האזרחית בלבנון) ,אם כי הוא משליך גם על פגיעה ביכולת התפקוד של מדינת לבנון עצמה.
תיאום עם המעצמות
מומלץ לישראל להמשיך במערכת היחסים והתיאום ההדוק עם שתי המעצמות ,רוסיה וארצות הברית .לרוסיה אינטרס בצמצום
ההשפעה האיראנית ארוכת הטווח בסוריה ,אך היא אינה רוצה ואינה יכולה לדחוק אותה משם בשל מורכבות היחסים האסטרטגיים
בין המדינות ברבדים אחרים .עם זאת ,למוסקבה יש השפעה גוברת על בניית הצבא הסורי ולכן יש לה גם יכולת לפחות להאט את
בניית מכונת המלחמה האיראנית בסוריה ,הנשענת על מערכי הצבא ותשתיותיו .התיאום עם רוסיה חיוני גם לשימור חופש הפעולה
הישראלי ,למניעת חיכוך צבאי ולגיבוש תמונת אתגרים משותפת .על ישראל להמשיך בהפעלת הלחץ המדיני על נשיא רוסיה
ולדימיר פוטין במטרה למנוע אספקת מערכות הגנה אווירית מתקדמות למשטר אסד ,לבטח כל עוד הוא מאפשר את התבססות
איראן בשטחו.
על אף רצונה של ארצות הברית להסיג את כוחותיה מצפון-מזרח סוריה ,על ישראל להתמיד בניסיונותיה לשילוב האמריקאים
בתהליכי ההסדרה בסוריה ,ולייצר מחויבות אמריקאית לחסימת ציר האספקה השיעי בין עיראק לסוריה (ולבנון) .ארצות הברית
צפויה להמשיך להעניק גיבוי מדיני לישראל (בתנאי שישראל לא תסבך אותה בעימותים בעיראק ובמזרח סוריה) ,אך תימנע
מהיקלעות למלחמה נוספת במזרח התיכון .לאור זאת ,על ישראל וארצות הברית לשקול הצעה רוסית להרחקת יכולות איראניות
מסוריה ,שמאיימות על ישראל ,תמורת הקלות בסנקציות האמריקאיות על רוסיה וגם על איראן .להסדר מסוג זה תימצא היתכנות
אם תגובש נוסחה להחזרת איראן למשא ומתן על הסכם גרעין ( )JCPOAמעודכן ,הכולל גם צמצום התערבותה באזור.
האינטרס הישראלי הוא לחתור לבניית מערך רחב של שותפים למניעת התבססות הציר השיעי-איראני מטהראן לים התיכון .מלבד
ארצות הברית ,שותפות אפשריות הן מדינות ערב הסוניות ומדינות אירופה .חלק מהמהלך צריך לכלול גם את חיזוק השליטה
במעברי הגבול בין סוריה ללבנון -שיגביל את האיראנים ואת חזבאללה ,ובאותה מידה גם יחזק (לפחות למראית עין) את הריבונות
הלבנונית .ראוי להכין תוכנית אלטרנטיבית לשיקום סוריה בהובלת המערב ומדינות ערב הסוניות ,ולא להותיר את השיקום לאיראן
כברירת מחדל .גם ישראל יכולה להירתם למאמץ כזה ולהפנות השקעות באמצעות גורם שלישי לדרום סוריה ,ובעיקר למחוזות
קוניטרה ודרעא בצד הסורי של רמת הגולן.
הזירה הצפונית 31