Page 27 - INSS 2019-2020
P. 27
ישראל צריכה לבנות אופציה הזירה הפנימית באיראן
אמינה להפעלת כוח באיראן
ולגבש הבנות עם וושינגטון לגבי בשנה האחרונה הסתמנה הצלחה של המשטר האיראני לייצב את הזירה הכלכלית-
תרחישים בעייתיים :התקדמות חברתית .לצד המשך המצב של מדדים כלכליים קשים בתחומי האינפלציה,
הגרעין; הסכם משופר לכאורה; האבטלה ,שיעור צמיחה שלילי גבוה והתרסקות של המטבע במחצית השנייה
של 2018ובתחילת ,2019מסתמן כי מתקיים תהליך של התייצבות והסתגלות
והסלמה לעימות נרחב של המשק האיראני למשטר הסנקציות .קרן המטבע הבינלאומית מעריכה כי
האינפלציה באיראן תתחיל לרדת החל משנת 2020ואף תחל צמיחה ריאלית,
גם אם מינימלית .אולם אין בנתונים מקרו-כלכליים אלה כדי לשפר את חייהם של
האזרחים – שיצאו בנובמבר האחרון למחאה ציבורית אלימה ורחבת היקף (כ-
150מוקדים ברחבי איראן) ,אשר התמקדה בסוגיה הכלכלית ובמיאוס מהמשטר.
כבעבר ,גם הפעם הצליח המשטר לדכא את המחאה תוך שימוש באמצעי דיכוי
וגביית מחיר דמים כבד (מאות הרוגים) ומעצרים נרחבים.
השנה החולפת עמדה גם בסימן התחזקותו של המחנה השמרני בהובלתו של המנהיג חמנא'אי ,אשר ביצע שורה של מינויים חשובים
לחיזוק השליטה השמרנית במדינה .הבולט מביניהם היה מינויו של איש הדת הרדיקלי איברהים רא'יסי לראש הרשות השופטת
(מארס ,)2019במהלך שיש הרואים בו משום סימון היורש האפשרי העתידי למנהיג .כך גם מינויו של חוסיין סלאמי הרדיקלי
למפקד משמרות המהפכה ,ומינויים של גורמים שמרניים לראשי ועדות בפרלמנט .כל הצעדים הללו מהווים גם צעד מקדים
לקראת הבחירות לפרלמנט בפברואר 2020והבחירות לנשיאות ב ,2021-וכן להכשרת הקרקע ליום שאחרי המנהיג -כאשר יגיע.
בפועל ,המינויים מחלישים את המחנה הפרגמטי יותר ,שמייצגיו הם בין השאר הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף -שנאלצים ליישר קו
עם המדיניות הנוקשה שמוביל המנהיג.
האתגרים המרכזיים לישראל
בפתחה של שנת ,2020המאזן הכולל מבחינתה של איראן הוא אומנם תערובת של הישגים וכישלונות ,אולם כף ההישגים גוברת;
איראן חשה ביטחון להפעיל את כוחה בזירה האזורית ,ואף למול ארצות הברית ,מגמה שתצטרך להיבחן מחדש לאחר חיסול
סולימאני .בהקשר הגרעיני ,היא אינה חשה מבודדת ואף סבורה שהצליחה לבודד את ארצות הברית בכל הקשור לסוגיית הגרעין;
במישור הכלכלי היא אומנם במצוקה ,אולם להערכתה מסוגלת להתמודד עם המשך הסנקציות ,בעוד ארצות הברית קרובה למיצוי
מאגר הסנקציות; היא מקדמת את תוכנית הגרעין וצוברת קלפי מיקוח להמשך.
כל אלה מבהירים את חוסר הצלחתה של המדיניות האמריקאית (לפחות בשלב זה) להשתמש בכלים כלכליים במטרה לייצר תסיסה
בקרב הציבור האיראני ,ובכך להשפיע על מדיניות המשטר.
האתגר המרכזי לישראל הוא לגבש אסטרטגיית התמודדות מול איראן שתאפשר הפעלת כוח בזירות שונות ובממדים שונים ,מבלי
להוביל לעימות רחב היקף .במקביל ,ישראל צריכה לבנות אופציה אמינה להפעלת כוח ישירה באיראן ולגבש הבנות עם וושינגטון
לגבי שלושה תרחישים בעייתיים לישראל:
הראשון -פתיחת משא ומתן בין ארצות הברית לאיראן ,שעלול להותיר את האחרונה עם זכות העשרה בפרויקט הגרעין ,ללא
תמורה איראנית בהיבטים של טילי קרקע-קרקע והפעילות האזורית;
השני -הסלמה בין ישראל לאיראן;
והשלישי -התקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית ,תוך המשך אגירת חומר בקיע ורמות העשרה גבוהות יותר ,שיובילו לשינוי
משמעותי של זמן הפריצה הפוטנציאלי לנשק גרעיני.
בשלוש סוגיות מרכזיות אלה קיים פער בין האינטרסים של ישראל לבין אלו של ארצות הברית ,ושל הנשיא טראמפ באופן אישי.
איראן 27