Page 35 - INSS 2019-2020
P. 35

‫הרשות הפלסטינית‬

‫למרות שבכירי הרשות‬       ‫היעדים המידיים של הרשות הפלסטינית הם שרידות‪ ,‬ביצור שלטון פתח וביסוס‬
‫מאיימים מעת לעת בפירוקה‬  ‫מורשת עבאס‪ .‬תנועת פתח השולטת ברשות נכשלה בדרך שבה בחרה לנסות לכונן‬
‫וב"החזרת המפתחות"‬        ‫מדינה פלסטינית עצמאית‪ .‬כעת היא מצויה בדילמה ‪ -‬כיצד להתקדם לעבר היעד‬
‫לישראל‪ ,‬נראה כי הרשות‬    ‫מבלי לאבד את הישגיה מאז הסכם אוסלו‪ .‬למרות שבכירי הרשות מאיימים מעת‬
                         ‫לעת בפירוקה וב"החזרת המפתחות" לישראל‪ ,‬נראה כי הרשות נזהרת ממהלך כזה‪.‬‬

‫האתגר הכלכלי הוא נושא מרכזי עבור הרשות‪ .‬בתחילת ‪ 2019‬היא הודיעה כי תפסיק נזהרת ממהלך כזה‬

                         ‫לקבל את כספי הסילוקין מישראל‪ ,‬וזאת בעקבות החלטת ממשלת ישראל לקזז את‬

                         ‫התשלומים המועברים למשפחות אסירים‪ .‬כספי הסילוקין מישראל מהווים נתח‬

‫משמעותי מסך ההכנסות של הרשות הפלסטינית וחלק מהתמ"ג‪ .‬בעוד מושמעים קולות ברשות הקוראים לניתוק כלכלי מישראל‪,‬‬

‫קיים ניגוד בין רצון זה לבין תלותה בישראל בתחומי יחסי העבודה והסחר עימה‪ :‬רוב היצוא של הרשות מיועד לישראל וכמעט עשירית‬

‫מכלל ציבור המועסק ברשות עובד בשטחי ישראל‪ .‬על הקושי הכלכלי שנוצר כתוצאה מניסיונות הניתוק הכלכלי מישראל‪ ,‬נוספים‬

‫קיצוץ בכספי הסיוע האמריקאי ובמימון לאונר"א‪ ,‬וכן קשיים בגיוס סיוע חיצוני‪ ,‬בעיקר מצד מדינות ערב‪ .‬בניסיון לרכך את המגמה‬

‫השלילית סיכמה ישראל עם הרשות על העברת כספים שתאפשר לה לצלוח את שנת ‪ 2019‬בשקט יחסי‪ .‬ועדיין‪ ,‬על רקע מצוקה‬

‫תקציבית זו נאלצה הרשות לקצץ במשכורות ולהפחית הוצאות ועובדי המגזר הציבורי‪ ,‬המהווים את הכוח התעסוקתי המשמעותי‪,‬‬

                         ‫הם הנפגעים העיקריים מכך‪.‬‬

‫בין הנפגעים מהמציאות ברשות מצויים גם מנגנוני הביטחון‪ ,‬האחראים במידה לא מבוטלת ליציבות הנוכחית ברשות‪ .‬מעבר לבעיה‬
‫הכלכלית‪ ,‬מנגנוני הביטחון מתמודדים עם ציבור המערער על הלגיטימציה שלהם כשומרי הסדר‪ ,‬כשברקע שפל באמון הציבור‬
‫ברשות‪ ,‬לנוכח כשלים תפקודיים ושחיתות‪ .‬לצד זאת‪ ,‬התיאום בין כוחות הביטחון של הרשות לבין צה"ל נמשך בהתאם לאינטרס‬
‫של הרשות במניעת התפרצות אלימה‪ ,‬ולאור השלילה העקבית של עבאס את דרך הטרור‪ .‬זאת‪ ,‬למרות סקרים המעידים על תמיכה‬

                                                                                      ‫גוברת במאבק אלים בקרב הציבור הפלסטיני‪.‬‬

‫האפשרויות של הרשות הפלסטינית לאתגר את ישראל‪ ,‬הנעות בין התנתקות כלכלית לבין מאבק מדיני בפורומים בינלאומיים‪,‬‬
‫מוגבלות ביותר‪ .‬יתרה מכך‪ ,‬הסוגיה הפלסטינית מאבדת בהדרגה ממרכזיותה ומחשיבותה בשיח האזורי והבינלאומי‪ ,‬בעוד ישראל‬
‫מתגאה ביצירת שיתופי פעולה גלויים וסמויים עם מדינות ערב‪ ,‬אלו שבעבר העלו על נס את דגל המאבק הפלסטיני‪ .‬הרשות עדיין‬
‫מוכרת כנציגות הפלסטינית הרשמית וכחוליה המקשרת בין הפלסטינים לעולם בכלל ולעולם הערבי בפרט‪ ,‬אך השפעתה נחלשת‬

                                                                                             ‫ככל שהנושא הפלסטיני נדחק לשוליים‪.‬‬

                                                                         ‫משמעויות וצפי לעתיד‬

‫למרות הנהגתו הבלתי מעורערת של מחמוד עבאס‪ ,‬העומד בראש אש"ף‪ ,‬הרשות הפלסטינית ותנועת פתח‪ ,‬גילו המתקדם ומצבו‬
‫הבריאותי מחייבים מבט לעתיד‪ .‬מתחת לפני השטח מתנהלת תחרות על ההנהגה ביום שאחרי עבאס‪ ,‬העשויה להוביל לאחת‬

                                                                                                              ‫מההתרחשויות הבאות‪:‬‬

                                 ‫הראשונה ‪ -‬בחירת מנהיג יחיד מטעם פתח על ידי הוועדה המרכזית (סבירות בינונית‪-‬גבוהה)‪.‬‬

‫השנייה ‪ -‬פיצול סמכויות של שלושת התפקידים (יו"ר אש"ף‪ ,‬נשיא הרשות וראש פתח) ובחירת הנהגה קולקטיבית (סבירות‬
                                                                                                                   ‫בינונית‪-‬גבוהה)‪.‬‬

‫השלישית ‪ -‬התפוררות הרשות הפלסטינית והתחזקות יסודות שבטיים‪-‬חמולתיים ומנהיגות אזורית במקומה (סבירות נמוכה)‪.‬‬

‫הרביעית ‪ -‬צמיחת אלטרנטיבה לשלטון הקיים‪ .‬לאפשרות זו סבירות נמוכה מאוד‪ ,‬הגם שיש סימנים של חיפוש "דרך אחרת"‬
                                                                                                              ‫בקרב חלק מהציבור‪.‬‬

‫סוגיית הירושה‪ ,‬כמו גם אובדן הלגיטימיות של ההנהגה בעיני הציבור‪ ,‬הביאו ליוזמת עבאס וסביבתו לקיים בחודשים הקרובים‬
‫בחירות בשני שלבים; בשלב ראשון למועצה המחוקקת‪ ,‬לפי השיטה היחסית‪ ,‬ובשלב שני לנשיאות‪ .‬חמאס ושאר הפלגים הביעו‬
‫הסכמה עקרונית לרעיון הבחירות‪ ,‬אך הם מתנגדים לחוק הבחירות (אותו שינה עבאס ב‪ ,)2007-‬אשר מתנה את קיום הבחירות‬

                                                                                           ‫בהכרה באש"ף ובהסכמים שעליהם חתם‪.‬‬

‫המערכת הפלסטינית ‪35‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40