Page 35 - INSS 2019-2020
P. 35
הרשות הפלסטינית
למרות שבכירי הרשות היעדים המידיים של הרשות הפלסטינית הם שרידות ,ביצור שלטון פתח וביסוס
מאיימים מעת לעת בפירוקה מורשת עבאס .תנועת פתח השולטת ברשות נכשלה בדרך שבה בחרה לנסות לכונן
וב"החזרת המפתחות" מדינה פלסטינית עצמאית .כעת היא מצויה בדילמה -כיצד להתקדם לעבר היעד
לישראל ,נראה כי הרשות מבלי לאבד את הישגיה מאז הסכם אוסלו .למרות שבכירי הרשות מאיימים מעת
לעת בפירוקה וב"החזרת המפתחות" לישראל ,נראה כי הרשות נזהרת ממהלך כזה.
האתגר הכלכלי הוא נושא מרכזי עבור הרשות .בתחילת 2019היא הודיעה כי תפסיק נזהרת ממהלך כזה
לקבל את כספי הסילוקין מישראל ,וזאת בעקבות החלטת ממשלת ישראל לקזז את
התשלומים המועברים למשפחות אסירים .כספי הסילוקין מישראל מהווים נתח
משמעותי מסך ההכנסות של הרשות הפלסטינית וחלק מהתמ"ג .בעוד מושמעים קולות ברשות הקוראים לניתוק כלכלי מישראל,
קיים ניגוד בין רצון זה לבין תלותה בישראל בתחומי יחסי העבודה והסחר עימה :רוב היצוא של הרשות מיועד לישראל וכמעט עשירית
מכלל ציבור המועסק ברשות עובד בשטחי ישראל .על הקושי הכלכלי שנוצר כתוצאה מניסיונות הניתוק הכלכלי מישראל ,נוספים
קיצוץ בכספי הסיוע האמריקאי ובמימון לאונר"א ,וכן קשיים בגיוס סיוע חיצוני ,בעיקר מצד מדינות ערב .בניסיון לרכך את המגמה
השלילית סיכמה ישראל עם הרשות על העברת כספים שתאפשר לה לצלוח את שנת 2019בשקט יחסי .ועדיין ,על רקע מצוקה
תקציבית זו נאלצה הרשות לקצץ במשכורות ולהפחית הוצאות ועובדי המגזר הציבורי ,המהווים את הכוח התעסוקתי המשמעותי,
הם הנפגעים העיקריים מכך.
בין הנפגעים מהמציאות ברשות מצויים גם מנגנוני הביטחון ,האחראים במידה לא מבוטלת ליציבות הנוכחית ברשות .מעבר לבעיה
הכלכלית ,מנגנוני הביטחון מתמודדים עם ציבור המערער על הלגיטימציה שלהם כשומרי הסדר ,כשברקע שפל באמון הציבור
ברשות ,לנוכח כשלים תפקודיים ושחיתות .לצד זאת ,התיאום בין כוחות הביטחון של הרשות לבין צה"ל נמשך בהתאם לאינטרס
של הרשות במניעת התפרצות אלימה ,ולאור השלילה העקבית של עבאס את דרך הטרור .זאת ,למרות סקרים המעידים על תמיכה
גוברת במאבק אלים בקרב הציבור הפלסטיני.
האפשרויות של הרשות הפלסטינית לאתגר את ישראל ,הנעות בין התנתקות כלכלית לבין מאבק מדיני בפורומים בינלאומיים,
מוגבלות ביותר .יתרה מכך ,הסוגיה הפלסטינית מאבדת בהדרגה ממרכזיותה ומחשיבותה בשיח האזורי והבינלאומי ,בעוד ישראל
מתגאה ביצירת שיתופי פעולה גלויים וסמויים עם מדינות ערב ,אלו שבעבר העלו על נס את דגל המאבק הפלסטיני .הרשות עדיין
מוכרת כנציגות הפלסטינית הרשמית וכחוליה המקשרת בין הפלסטינים לעולם בכלל ולעולם הערבי בפרט ,אך השפעתה נחלשת
ככל שהנושא הפלסטיני נדחק לשוליים.
משמעויות וצפי לעתיד
למרות הנהגתו הבלתי מעורערת של מחמוד עבאס ,העומד בראש אש"ף ,הרשות הפלסטינית ותנועת פתח ,גילו המתקדם ומצבו
הבריאותי מחייבים מבט לעתיד .מתחת לפני השטח מתנהלת תחרות על ההנהגה ביום שאחרי עבאס ,העשויה להוביל לאחת
מההתרחשויות הבאות:
הראשונה -בחירת מנהיג יחיד מטעם פתח על ידי הוועדה המרכזית (סבירות בינונית-גבוהה).
השנייה -פיצול סמכויות של שלושת התפקידים (יו"ר אש"ף ,נשיא הרשות וראש פתח) ובחירת הנהגה קולקטיבית (סבירות
בינונית-גבוהה).
השלישית -התפוררות הרשות הפלסטינית והתחזקות יסודות שבטיים-חמולתיים ומנהיגות אזורית במקומה (סבירות נמוכה).
הרביעית -צמיחת אלטרנטיבה לשלטון הקיים .לאפשרות זו סבירות נמוכה מאוד ,הגם שיש סימנים של חיפוש "דרך אחרת"
בקרב חלק מהציבור.
סוגיית הירושה ,כמו גם אובדן הלגיטימיות של ההנהגה בעיני הציבור ,הביאו ליוזמת עבאס וסביבתו לקיים בחודשים הקרובים
בחירות בשני שלבים; בשלב ראשון למועצה המחוקקת ,לפי השיטה היחסית ,ובשלב שני לנשיאות .חמאס ושאר הפלגים הביעו
הסכמה עקרונית לרעיון הבחירות ,אך הם מתנגדים לחוק הבחירות (אותו שינה עבאס ב ,)2007-אשר מתנה את קיום הבחירות
בהכרה באש"ף ובהסכמים שעליהם חתם.
המערכת הפלסטינית 35