Page 30 - INSS 2019-2020
P. 30
בלבנון ,לאחר משבר פוליטי ממושך הורכבה אומנם בראשית 2019ממשלה חדשה ,אך היא התקשתה לקדם החלטות ולהוביל לשיפור
המצב הפנימי המחמיר (משבר כלכלי עמוק; היעדר תשתיות; אבטלה; שחיתות; ונוכחות מכבידה של פליטים סוריים) .המצוקה
הגוברת של האוכלוסייה ,בצד שיתוק המערכת הפוליטית ,הובילו לפריצתה ( 17באוקטובר) הספונטנית של מחאה עממית רחבת
היקף .מחאה זו נשאה אופי ייחודי ועל-עדתי והיא כוונה נגד כלל הגורמים המרכיבים את הממשלה (הן המחנה הסוני בהובלת ראש
הממשלה חרירי שהתפטר מתפקידו ,והן המחנה הנוצרי-שיעי ,שבו חברים הנשיא עון וגם חזבאללה כתנועה פוליטית) .המפגינים
דורשים שינוי עמוק בשיטה הפוליטית ובאופי ההנהגה ואינם מסתפקים ,לפי שעה ,בהתפטרות חרירי .בכל מקרה ,בעינה עומדת
האפשרות לקריסת המערכת הלבנונית ואף לגלישה למלחמת אזרחים נוספת .חזבאללה אינו מעוניין בשינוי משום שהשיטה הנוכחית
משרתת אותו ,ובכל מקרה צפוי כי גם בתרחישי שינוי ישמר את עצמאותו ואת השפעתו הגוברת על תהליכי קבלת ההחלטות בלבנון.
משמעויות והמלצות לישראל
בשנים האחרונות ניתן למנות הישגים רבים לישראל בזירה הצפונית ,בעקבות פעילות התקפית נמרצת עם יעילות מבצעית מרשימה
במסגרת המערכה שבין המלחמות ,שבמהלכה ישראל הצליחה גם להימנע ממלחמה .עם זאת ,ברמה האסטרטגית ישראל לא
מנעה את המשך התבססות איראן בזירה הצפונית ואת בניית "מכונת המלחמה האיראנית" בסוריה ,בלבנון ובמערב עיראק.
המב"מ הישראלית
ב 2020-צפויה איראן להמשיך בהתבססותה ולהעמיקה במערך החברתי ,תרבותי ,כלכלי ותשתיתי בסוריה .איראן גם מקדמת
יכולות התקפיות לפגיעה בעומק ישראל מהמרחב הסורי וייתכן שגם מזה העיראקי ,תוך אימוץ מדיניות תגובה חדשה לפעילות
הישראלית .לפיכך ישראל נדרשת לשפר את מוכנותה נגד התקפת טילים ,טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים איראניים .בהקשר זה
הומחשה הפעלתנות האיראנית וגם יכולותיה המבצעיות הגבוהות בתקיפת מתקני הדלק בערב הסעודית ,ובניסיונות לשגר לעבר
ישראל רקטות ורחפנים מסוריה .לפיכך גדל הפוטנציאל להסלמה בין ישראל לאיראן ושלוחיה ,גם בעקבות חיסול סולימאני ,במרחב
הסורי והעיראקי.
דינמיקה זו מחדדת את האתגר הישראלי בניהול "המערכה המתמשכת מתחת לסף המלחמה" נגד ההתבססות האיראנית בזירה
הצפונית ,ואת הצורך בתיאום עם ארצות הברית .ב 2020-נראה שישראל תתקשה לשלוט במדרגות ההסלמה ,מכיוון שהאויב למד
את יכולות צה"ל ומשפר את התגוננותו ,תוך בניית יכולות תגובה התקפיות .מומלץ לישראל לחזור למדיניות העמימות ,להפעיל
יותר יכולות סמויות ולהימנע מהתרברבות במבצעיה בזירה הצפונית .כמו כן ,ככל שתתערער היציבות בסוריה ,עלולה רוסיה להטיל
על ישראל מגבלות על חופש הפעולה בשמי סוריה.
על ישראל לבחון מחדש את מדיניות אי-ההתערבות במלחמת האזרחים בסוריה .יכולת הפגיעה של ישראל במשטר אסד היוותה מנוף
השפעה ,בעיקר כלפי רוסיה ,שאפשר לה לפעול במרחב הסורי נגד איראן ושלוחיה .אך מדיניות זו גם הביאה להכרה לא פורמלית
במשטר אסד כמנצח במלחמת האזרחים .המערכה המתמשכת וכוח ההיזק הישראלי מוכוונים ,עד כה ללא הצלחה ,להכשיר את
הקרקע למהלך מדיני משלים שיביא לדחיקת היכולות האיראניות המאיימות מסוריה ,אם באמצעות לחץ של מוסקבה על טהראן
ואם בעקבות הבנה של הנשיא אסד שהפעילות האיראנית בסוריה גובה ממנו מחירים גבוהים.
חיסול סולימאני הוביל לתגבור הכוחות האמריקאים במרחב .עם זאת ,בהמשך יכולה להיווצר דינמיקה שתביא להאצת יציאת
הכוחות האמריקאים מעיראק וממזרח סוריה .התפתחות זאת תעניק בפועל ניצחון לשלוש יריבותיה של ארצות הברית בתחרות
על עיצוב המרחב הסורי :רוסיה ,איראן ומשטר אסד ,שיזכו באחיזה של ממש בצפון-מזרח סוריה .נוסף על כך תיתכן צמיחה מחדש
של ארגון דאע"ש ,על אף ההישג המבצעי והמורלי הטמון בחיסולו של מנהיגו ,אבו בכר אל-בגדאדי.
30הערכה אסטרטגית לישראל 2020-2019