Page 17 - INSS 2019-2020
P. 17

‫לישראל "נכסיות כפולה"‬         ‫ארצות הברית בנושאים החיוניים לה‪ .‬הקרבה האישית לנשיא טראמפ‪ ,‬כשברקע‬
‫לכל המעצמות‪ :‬כמחזיקה‬          ‫הקיטוב הפוליטי‪-‬חברתי הגובר בארצות הברית‪ ,‬חיונית אך גם שוחקת את התמיכה‬
‫ביתרונות יחסיים בתחומי‬        ‫הדו‪-‬מפלגתית בישראל ‪ -‬הנכס החשוב ביותר בבסיס היחסים בין המדינות ‪ -‬ועלולה‬
‫מפתח (טכנולוגיה‪ ,‬צבא‪ ,‬סייבר‪,‬‬  ‫לערער לאורך זמן את התמיכה בישראל בקרב הציבור היהודי והציבור הכללי‪,‬‬
‫לוחמה בטרור); אך גם בהיותה‬
‫בעלת פוטנציאל היזק והסלמה‬                                    ‫וכפועל יוצא גם בקונגרס (בית הנבחרים והסנאט)‪.‬‬

                              ‫בנושא אחר ‪ -‬על רקע מגמות הקיטוב החברתי‪-‬פוליטי במערב‪ ,‬המשברים הפנימיים‬
                              ‫בחלק ממדינות אירופה‪ ,‬הבחירות הצפויות בארצות הברית והפילוג בפוליטיקה‬
                              ‫(ובחברה) האמריקאית‪ ,‬אנו עדים לערעור גובר של ביטחונם האישי של יהודי‬
                              ‫התפוצות נוכח התגברות האנטישמיות (כולל בממסדים‪ ,‬למשל בבריטניה‪ ,‬גרמניה‪,‬‬
                              ‫הונגריה ופולין)‪ ,‬התרחבות הדה‪-‬לגיטימציה לישראל (בקרב קהלים ליברליים‪-‬‬
                              ‫פרוגרסיביים‪ ,‬מיעוטים וצעירים) והמשך מגמות התרחקות בין ישראל והתפוצות‬

                                                                                   ‫(בעיקר יהודי ארצות הברית)‪.‬‬

                                                                   ‫המלצות למדיניות הישראלית‬

‫ישראל נדרשת להתאים את מדיניותה לעידן התחרות האסטרטגית הבין‪-‬מעצמתית בהתאם לעקרונות המרכזיים הבאים‪:‬‬

‫ראשית ‪ -‬להיערך בטווח הבינוני והארוך ליום שאחרי טראמפ ומרקל (ידידיה החשובים ביותר) על ידי שיקום וביצור התמיכה הדו‪-‬‬
‫מפלגתית בארצות הברית (בפרט שיח עם המפלגה הדמוקרטית וציבור תומכיה‪ ,‬והימנעות מהתערבות בבחירות ומהיגררות לנושאי‬
‫המחלוקת בשיח הפוליטי הפנימי); וכינון מחדש של דיאלוג אסטרטגי עם אירופה‪ ,‬המבוסס על אינטרסים וערכים משותפים ועל‬

                                                                                       ‫הנכסיות בתחומי חדשנות טכנולוגית וביטחון‪.‬‬

‫שנית ‪ -‬לקדם את הנכסיות הטכנולוגית גם במסגרת התחרות האסטרטגית הבין‪-‬מעצמתית‪ ,‬על ידי מדיניות משולבת שבמרכזה‬
‫פיתוח שיתוף הפעולה עם ארצות הברית (כינון "ברית חדשנות אסטרטגית")‪ ,‬ולצידה העמקת הכניסה לשווקים צומחים‪ ,‬תוך ניהול‬
‫קפדני של הסיכונים ליחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית (ובפרט הצורך בתיאום עמוק עימה בהקשר ליחסים עם סין ולערוצי‬

                                                                                                                     ‫השיח עם רוסיה)‪.‬‬

‫שלישית ‪ -‬לגלות עניין ומעורבות פעילה יותר בנוגע לאתגרים העומדים בפני קהילות יהודיות בעולם (המשכיות‪ ,‬זיקה לישראל‪ ,‬מאבק‬
‫באנטישמיות)‪ ,‬להגדיר את פיתוח היחסים עם התפוצות כמשימה לאומית בעדיפות גבוהה (תשתיות חינוך‪ ,‬מפגשים ודיאלוג‪ ,‬פעילות‬

               ‫משותפת)‪ ,‬ולכלול את יהודי העולם כשיקול בתהליכי קבלת החלטות פנימיים בסוגיות ליבה המשפיעות גם עליהם‪.‬‬

   ‫‪REUTERS/Jason Lee‬‬          ‫ישראל נדרשת להתאים את מדיניותה לעידן התחרות האסטרטגית הבין‪-‬מעצמתית ולתהליך ההתכנסות האמריקאית‪.‬‬

‫המערכת הבינלאומית ‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22