Page 38 - INSS 2019-2020
P. 38

‫לצד מהלכי הסדרה מוגבלים ברצועת עזה שיאפשרו לכל הפחות את הרחקת העימות העתידי‪ .‬לשם כך‪ ,‬על ישראל לפעול בשני‬
                                                                                                                               ‫ערוצים‪:‬‬

  ‫הראשון ‪ -‬חיזוק הרשות הפלסטינית ככתובת הלגיטימית היחידה להסדר עתידי‪ ,‬תוך סיוע לחיזוק תדמיתה כרשות אחראית‪,‬‬
‫מתפקדת ויציבה‪ ,‬החווה צמיחה כלכלית‪ .‬נכון להציב יעד מדיני בדמות הסדרי מעבר‪ ,‬שיעצבו היפרדות ויתוו תנאים למציאות‬

                                     ‫של שתי מדינות בעתיד‪ ,‬מתווה המכון למחקרי ביטחון לאומי לזירה הישראלית‪-‬פלסטינית‪.‬‬

 ‫השני ‪ -‬סימון חמאס ככתובת אחראית זמנית ברצועת עזה והשגת הפסקת אש ממושכת עימו‪ ,‬תמורת הקלות נרחבות בסגר‪.‬‬
‫במקביל‪ ,‬שימור התיאום ההדוק עם מצרים ועם האו"ם או הקוורטט לקידום פרויקטים הומניטריים חיוניים ברצועה‪ ,‬בסיוע‬

                                                                                                             ‫הקהילה הבינלאומית‪.‬‬

‫יש לנצל את תוכנית טראמפ כמנוף למשא ומתן ‪ -‬ממשל טראמפ גיבש פתרון שונה מאלו שהעלו ממשלים קודמים‪ ,‬ובתוך כך ירידה‬
‫בחשיבות של פתרון שתי המדינות ושינוי הגישה באשר לאי‪-‬החוקיות של ההתנחלויות‪ .‬לא ברור אם ומתי תפורסם התוכנית‪ ,‬אך‬
‫בכל מקרה צפויה דחייתה על ידי ההנהגה הפלסטינית ועל ידי ירדן‪ ,‬והסתייגות שאר מדינות ערב‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬מוערך כי ממשלת‬
‫ישראל תקבל את עקרונות התוכנית‪ .‬ההיגיון שבבסיס התוכנית‪ ,‬שלפיו לא ניתן להתעלם מהמציאות שנוצרה בשטח‪ ,‬משרת את‬
‫האינטרסים של ישראל גם כקו מנחה במשא ומתן עתידי‪ ,‬וגם לעיצוב הכרה פלסטינית בכך שהזמן לא משחק לטובתם‪ .‬על ממשלת‬
‫ישראל לנצל את התוכנית על מנת לקדם יצירת מציאות של שתי ישויות מדיניות נפרדות ומובחנות ולא כפלטפורמה להצגת הרשות‬
‫כסרבנית שלום‪ .‬זאת‪ ,‬על מנת לאפשר את צירופה ההכרחי כשותפה לתהליך היפרדות בשלבים בגדה המערבית וכן כנסיון לחלץ‬

                                                                                                               ‫את הרשות ממצוקתה‪.‬‬

‫כמו כן‪ ,‬בשנים האחרונות מתנהלת הכשרת קרקע חקיקתית לסיפוח של ההתנחלויות באזור יהודה ושומרון‪ ,‬לה נוספה התחייבות ראש‬
‫הממשלה נתניהו לספח את בקעת הירדן‪ .‬סיפוח אזור יהודה ושומרון או חלקים ממנו‪ ,‬משמעותו שינוי חזון היסוד של מדינת ישראל‬
‫כמדינה יהודית‪ ,‬דמוקרטית‪ ,‬בטוחה ומוסרית‪ ,‬עם גבולות מוכרים ולגיטימציה בינלאומית‪ .‬למהלך סיפוח ישראלי צפויה התנגדות‬
‫פלסטינית ובינלאומית נחרצת וגורפת‪ .‬מהלך כזה גם צפוי לפגוע ביחסי השלום עם ירדן ומצרים‪ ,‬להניע אלימות גואה וטרור‪ ,‬ולהביא‬

 ‫לתום עידן התיאום הביטחוני עם הרשות‪ .‬על כן מומלץ לא להתפתות למהלכי סיפוח ‪ -‬גם אם יהא לכך הכשר בתוכנית טראמפ‪.‬‬

‫בהקשר היחסים למול ירדן‪ ,‬ישראל נתפסת בממלכה כאחראית לקיפאון המדיני ולגיבוש תוכנית טראמפ המוטה לטובתה‪ .‬מרבית‬
‫הציבור הירדני משוכנע כי הימין הישראלי רואה בירדן מולדת חלופית לפלסטינים‪ .‬רעיונות הסיפוח הינם "סדין אדום" עבור הממלכה‬
‫ומאיימים על המשך יחסי השלום‪ .‬לאלו נוסף אתגר שימור הסטטוס קוו בהר הבית וחוסר יכולתה של ירדן לממש את תפקידה‬
‫כשומרת המקומות הקדושים‪ .‬לכן‪ ,‬לצד הצגת חזון מדיני‪ ,‬על ממשלת ישראל להעניק סיוע כלכלי לירדן‪ ,‬לטפח את פירות השלום‬

                                                                                    ‫ולהדק את הדיאלוג האסטרטגי עם בית המלוכה‪.‬‬

            ‫חלופות למדיניות ישראל כלפי חמאס ברצועה‬

 ‫ניהול‬  ‫ניתוק מוחלט של‬  ‫יצירת תנאים‬  ‫הפסקת אש‬    ‫מערכה למיטוט‬
‫הסכסוך‬  ‫הרצועה מישראל‬     ‫ותמיכה‬     ‫ארוכת טווח‬  ‫הזרוע הצבאית‬
        ‫ומהגדה המערבית‬               ‫בין ישראל‬
                        ‫בפיוס פנים‬                 ‫של חמאס‬
                          ‫פלסטיני‬      ‫לחמאס‬

                                     ‫‪ 38‬הערכה אסטרטגית לישראל ‪2020-2019‬‬
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43