Page 37 - INSS 2019-2020
P. 37
הפסקת אש ממושכת בין ישראל לחמאס ,כדי לקדם יציבות וביטחון שיתרמו לשיקום התיירות בסיני ולפרויקטים כלכליים בצפון סיני,
תוך הימנעות מהישאבות למעורבות ולאחריות ברצועה .מאידך גיסא ,היא אינה רואה בחמאס חלק מפתרון קבע ,והיא מעוניינת
שהרשות תחזור לשלוט ברצועה .בד בבד ,קהיר פועלת לחסום מעורבות של שחקנים אחרים ברצועה ,ובעיקר של יריבותיה קטר,
טורקיה ואיראן.
האתגרים המרכזיים לישראל
לישראל השפעה רבה על המערכת הפלסטינית .פעולותיה מצביעות כי הלכה למעשה היא בחרה להחליש את הרשות הפלסטינית
ולהעלות ספקות ביחס להיותה "פרטנר" להסדר ,הגם שהיא מקיימת עימה תיאום ביטחוני ומאפשרת לצה"ל חופש פעולה מבצעי
בגדה המערבית .גישת ממשלת ישראל בעשור האחרון מצדדת במשיכת זמן ולמעשה דחיית הקמת מדינה פלסטינית ככל האפשר,
מתוך תפיסה כי "הזמן פועל לטובת ישראל" .מול רצועת עזה ,תכלית המדיניות היא לשמר את חמאס כישות שולטת (בשל היעדר
חלופה) ,אך מוחלשת ,מרסנת ומרוסנת .בפועל ,ישראל דוגלת במדיניות של בידול בין שני האזורים ,ובאופן סמוי היא פועלת למנוע
את קידום הרעיון של פיוס בין הרשות לחמאס .אסטרטגיה זו עשויה לתרום להגברת הכאוס ,בעיקר אם ייווצר סחרור ביום שאחרי
עבאס ,ויחמירו בעיות היסוד של רצועת עזה.
זוהי שעה קשה לרעיון הלאומי הפלסטיני .מצד אחד ,הרשות דבקה בפתרון שתי המדינות ,ומנגד ,בקרב צעירים פלסטינים גוברים
הקולות בעד הצגת סדר עדיפויות חדש ,שיתמקד בזניחת רעיון שתי המדינות ובמקומו יאומץ עיקרון 'מדינת כל אזרחיה' ,ויינתנו
זכויות אזרחיות שוות לפלסטינים במדינת ישראל .קולות אלה עשויים להתחזק כתוצאה מהתממשות אחד התרחישים הבאים או
שילוב ביניהם -הרשות הפלסטינית תיקלע למאבקי ירושה ביום שאחרי עבאס ,או למשבר כלכלי והומניטרי חמור; ישראל תקדם
מהלכי סיפוח בגדה המערבית ,או שתפורסם תוכנית הנשיא טראמפ להסדר ישראלי-פלסטיני ,בלי התייחסות למדינה פלסטינית,
באופן שכולל הכרה במהלכי סיפוח ישראליים.
חמאס צפוי להמשיך להוביל הפגנות נגד ישראל ולחולל תקריות אלימות באזור הגבול גם בשנת ,2020תוך ניסיונות להגיע להבנות
משופרות להסדרה ,הכוללת את הסרת "המצור" ותוכניות לשיקום ובניית תשתיות ברצועה ,בדגש על נמל ימי ,בתמורה לכך יהיה
מוכן להפסקת אש ממושכת .במתכונת הסדרה רחבה ,ותמורת שחרור נרחב של אסירים מהכלא הישראלי ,אפשר שיסכים להחזרת
גופות החיילים והאזרחים הישראלים שבידיו .עם זאת ,חמאס לא יוותר על פיתוח ושימור אמצעי המאבק שברשותו (מעפיפוני ורחפני
נפץ עד רקטות ,כלי טיס בלתי מאוישים ומנהרות) -שתכליתם להרתיע את ישראל ממבצע צבאי ברצועה וכן להפעיל עליה לחץ
במסגרת המשא ומתן על הסדרה בתיווך מצרים .בהקשר הזה ,ניתן לפרש את חוסר נכונותו של חמאס לקחת חלק בסבב ההסלמה
של נובמבר 2019למול הג'האד האסלאמי כמבטא את שאיפותיו להסדרה.
אם ישראל וחמאס לא יגיעו להבנות בדבר הפסקת אש ממושכת ויישמו אותן ,תעלה הסבירות לעימות צבאי רחב היקף ברצועת עזה
שיהווה למעשה הסלמה בלתי רצויה ששני הצדדים אינם מעוניינים בה (בדומה ל'צוק איתן' בקיץ .)2014היעד הישראלי במבצע
צבאי שכזה יהיה פגיעה קשה בזרועות הצבאיות של חמאס והג'האד האסלאמי עד כדי פירוקן ,תוך שאיפה להותיר את הזרוע
המדינית של חמאס ככתובת שלטונית מתפקדת ,ולהימנע מתרחיש בו צה"ל נשאב לשליטה ברצועה.
בעוד שקיימת מוכנות צבאית של צה"ל למבצע נרחב ברצועה ,לא ברור מהם מנגנוני הסיום של מהלך שכזה .השאיפה הצה"לית
היא הוצאת כלל הכוחות מיד בתום המבצע ,אולם שאלת ייצוב הרצועה ביום שאחרי
המבצע נותרת בעינה .שני תרחישים סבירים במצב שכזה :הראשון -הישג צבאי המצב הנוכחי מאפשר לישראל
ברור לישראל ,שהשגתו תהיה כרוכה באבדות רבות ,וסופו בגיבוש הסדרה דומה לקדם ארכיטקטורת יחסים גם
במהותה לזו שחמאס מוכן לה כיום; השני -מיטוט שלטון חמאס ,במתכוון או שלא, ללא הסכם כולל ,שתתבסס על
כך שיוותר ריק שלטוני ברצועה שיוביל לכאוס ,או להחזרת השליטה הישראלית היפרדות מדינית ,טריטוריאלית
ודמוגרפית ,ועל שלטון פלסטיני
על רצועת עזה.
המלצות למדיניות הישראלית
הבעיה הפלסטינית הייתה ועודנה מונחת לפתחה של ישראל .השלכות המצוקה עצמאי ואפקטיבי בגדה
האסטרטגית במערכת הפלסטינית אינן לטובת ישראל ,והן מעלות את הסבירות המערבית ,לצד מהלכי הסדרה
להסלמה הן ברצועת עזה והן בגדה המערבית .אולם ,המצב הנוכחי מאפשר לישראל
לקדם ארכיטקטורת יחסים גם ללא הסכם כולל ,שתתבסס על היפרדות מדינית, מוגבלים ברצועת עזה
טריטוריאלית ודמוגרפית ,ועל שלטון פלסטיני עצמאי ואפקטיבי בגדה המערכבית,
המערכת הפלסטינית 37