Page 18 - Tosca
P. 18

‫דבר הבימאית‬

‫האופרה טוסקה היא אופרה יצרית‪ ,‬אלימה‪ ,‬מוטרפת אך גם פיוטית‪ ,‬מרגשת ומלאת אהבה‪ .‬הדמויות הראשיות נמצאות כמעט‬
‫תמיד במצבי קיצון; קינאה‪ ,‬תשוקה‪ ,‬שינאה ואהבה המתערבבים במערבולת אדירה ללא גבולות המשאירה את המאזין במתח‬
‫אין סופי‪ .‬מבחינה דרמטית קיימים שני מישורים‪ :‬המישור הפוליטי העוסק במאבק על אופי המדינה‪ ,‬הקונפליקט בין עולם חדש‬
‫וישן‪ ,‬שאיפת האדם לצדק וחרות הנרמסת על ידי בעלי השררה ומנגד ניצב ומהדהד סיפור של אהבה אדירה‪ .‬ניתן לראות‬
‫בסיפור האהבה הזה בעצם רקע למאבק הפוליטי‪ ,‬למאבק במשטר‪ ,‬בעולם שבו יש הכרח בבחירת צד ולקיחת אחריות על‬
‫העתיד וגורל החברה‪ .‬כמה טוסקה רלוונטית היום ותמיד‪ .‬לעולם דת‪ ,‬אידאולוגיות ופחד ישרתו את אלה הרוצים לשלוט בהמונים‪.‬‬
‫ההפקה שלנו תציג עולם הרוס‪ ,‬מנופץ‪ ,‬קרקע פוריה לשלטון מחשבות כוחני המיוצג על ידי סקרפיה ואנשיו שבו אפילו אנשי הדת והילדים‬
‫מגויסים לצרכי ריגול והלשנה‪ .‬מול המשטר האפל ניצבים המהפכנים אנג'לוטי וקאוארדוסי הנרדפים על ידי המשטר‪ .‬טוסקה הזמרת‪,‬‬
‫האמנית‪ ,‬מתחילה את האופרה כשהמציאות שלה מעין מרחפת מעל הריסות המציאות הקיימת כשכל גופה והוויתה הם אהבה למריו‬
‫קברדוסי אך המציאות מכה בפניה והיא נאלצת לבחור צד ומקריבה את כל מה שהאמינה בו עד כה‪ ,‬בעיקר את הצד המאמין‪ ,‬הנותן‬
‫והמעניק‪ .‬כדי לשרוד טוסקה הופכת בעצמה לסקרפיה‪ ,‬אלימה ומוטרפת‪ .‬כל העולם שהכירה נרמס לחלוטין במערכה שנייה על ידי אכזריותו‬
‫של סקרפיה‪ .‬סקרפיה הוא הכוח‪ ,‬הניצול‪ ,‬גבר שחי מכל הבחינות בקצה הנורמליות‪ ,‬גבר השואב את כוחו ונשימתו מהאנשים סביבו‪.‬‬
‫בחרתי לצבוע את סקרפיה בצבעים רבים; הכוח שעיור אותו‪ ,‬התשוקה שהטריפה אותו אך גם הרגש שהציף אותו‪ ,‬עדינות ואכזריות‬
‫במחול מטורף זה לצד זה‪ .‬בתוך העולם ההרוס‪ ,‬המפורר והמוטרף ניצבת האישה שמנסה להדביק את החתיכות‪ ,‬לרפא את עצמה‪ ,‬את‬
‫העולם ואת האמונה (בדמות המדונה המנופצת) אך המציאות אינה מאפשרת זאת‪ .‬כל הדמויות הראשיות בטוסקה מתות; כמה ייאוש‪,‬‬

                                                                       ‫כמה כאב‪ ,‬האם לא ניתן לתקן? לרפא? להחלים?‬

‫צילום‪ :‬באדיבות מאיה מידר מורן‬
   13   14   15   16   17   18   19   20